Video

Thursday 11 August 2011

Cara Nak Kenal Polis Sebenar atau Polis Palsu

Cara Mengenali Orang Yang Menyamar Menjadi Anggota Polis
Saya akan memberitahu cara untuk mengenali orang yang menyamar sebagai polis ini. Cara yang paling mudah ialah apabila didekati oleh orang yang mengaku polis is by asking their authority card (kad kuasa).
 
Bagi anggota pangkat rendah (APR), warna kad kuasa polis ialah KUNING.

Bagi Sukarelawan Polis, warna kad kuasa polis ialah PUTIH.

Pangkat-pangkat APR bermula daripada paling rendah ialah konstabel. Pangkat-pangkat APR: KONSTABEL, LANS KOPERAL, KOPERAL, SARJAN, SARJAN MEJAR, SUB-INSPEKTOR.

Dalam kad kuasa polis itu kita boleh lihat Nombor (contohnya RF12345 @ SP12345), Pangkat (contohnya Lans Koperal)& Nama. Di belakang kad tertulis POLIS 2B-FORM A, Pegawai Yang Mengesahkan & cop PDRM. Ambil perhatian.

Bagi kad kuasa pegawai kanan polis, warnanya ialah BIRU. Semua kandungannya adalah lebih kurang sama. Bagi pegawai kanan polis (PK), warna kad kuasa ialah biru. Pangkat-pangkat pegawai kanan polis bermula daripada Inspektor.

Susunan pangkat pegawai kanan
polis bermula daripada INSPEKTOR, CIF INSPEKTOR,
ASSISTANT SUPERINTENDENT (ASP), DEPUTY SUPERINTENDENT
(DSP) SUPERINTENDENT, ASSISTANT COMMISIONER (ACP),
SENIOR ASSISTANT COMMISIONER (SAC), DEPUTY COMMISIONER
(DC), COMMISIONER (CP), DEPUTY-INSPECTOR GENERAL
(DIG), INSPECTOR-GENERAL (IG - KETUA POLIS NEGARA).


Apabila ada orang mengaku polis, tanya kad kuasa mereka. Tiada kad kuasa samalah seperti tiada kad pengenalan apabila diminta. Jika dapati wujud orang seperti ini, hubungi balai berdekatan. Sila simpan no telefon balai di mana anda tinggal. Ini sangat penting. Kita tidak tahu apa akan terjadi kepada kita. Pendatang asing sering tertipu dengan orang awam yang mengaku polis.

Jika anda dapati ada anggota polis memakai uniform yang memeras wang daripada anda, sila catat nombor angka yang tertera pada sebelah kanan uniform mereka & buat laporan polis secepat mungkin.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More